5 tipů, jak vytvořit online kurz s Janou Valentovou

Jana-valentova

Když se řekne jméno Jana Valentová, vybaví se nám instagramový profil Online kurzy jednoduše. Jana si na Instagramu vybudovala velkou základnu fanoušků. Sdílí s nimi své know-how a působí i na YouTube. Natáčení s ní bylo velmi příjemné. Jana moc hezky mluví a umí vysvětlovat. Z rozhovoru přinášíme 5 tipů, které vám pomohou vytvořit skvělý a výdělečný online kurz.

1. Zjistěte si, jaká je nabídka a poptávka online kurzu

Před tvorbou jakéhokoliv kurzu si zjistěte, jaká je nabídka a poptávka. Také je dobré vybrat takové téma, které bude stále aktuální, a kurz tak můžete kdykoliv zopakovat. Například: pokud jsou vaším cílem začínající YouTubeři, aktuální téma bude Jak se stát YouTuberem. To je téma, které bude mít pořád vysokou hledanost a budou ho hledat nové generace.

Ptejte se svých zákazníků na tyto otázky:

  • co by potřebovali vědět,
  • co aktuálně řeší,
  • jaká témata se u nich opakují…

Ověřte si, jestli je téma zajímavé natolik, aby vám byli zákazníci ochotni zaplatit. Hledejte, téma může být někde zpracované zdarma a kvalitně. V takovém případě vám zákazníci nezaplatí. Použijte našeptávač a hledejte i jiná klíčová slova s tématem spojená. Ověřte a analyzujte zdarma dostupný materiál. Můžete nabídnout něco víc? Máte informace, které nikde napsané nejsou?

Našeptávač řádků
Jak použít našeptávač.

Děláte konzultace a nějaké téma se vám stále opakuje? I tohle je skvělá příležitost, jak najít vhodné a úspěšné téma online kurzu. Čerpat z konzultací, tedy přímo od klientů, je skvělá příležitost. 

Pokud svou základnu fanoušků nemáte nebo konzultace neděláte, najděte si skupinu na Facebooku, # (hashtag) na Instagramu nebo jiné sociální sítě, kde uděláte průzkum. Hledejte diskuzní fóra a vytipujte si, co lidé z vašeho oboru řeší a na co se ptají.

2. Poznejte své zákazníky

Po celou dobu tvorby online kurzu si pokládejte otázku: „Pro koho online kurz bude?” Jinak budete mluvit (psát) pro začátečníky, jinak pro mírně pokročilé. Definujte si svoji cílovku a vytvořte si personu – svého ideálního klienta. 

Pokud jsou vaší cílovou skupinou začátečníci, snažte se předávat informace co nejjednodušeji a hodně vysvětlujte. Věnujte základním pojmům jednu celou kapitolu nebo několik minut v úvodním videu.

Tip: Video nahrané na YouTube rozdělte do kapitol. 

YouTube rozdělení videa do kapitol.
Kapitoly videa na YouTube. Kapitoly se dají pojmenovat podle obsahu.

Poznat cílovou skupinu je jeden z nejdůležitějších kroků. Jinak bude vypadat Kurz online marketingu a jinak kurz Jak se stát YouTuberem.

Pokud byste tvořili Kurz online marketingu, persona bude muž i žena, nejspíš 20+, podnikatel. Oproti tomu persona pro kurz Jak se stát YouTuberem bude mladý člověk – student, možná i žák. Kurz pro mladého člověka bude svižný a krátký. Persona určí název.

Pro příklad:


Kurz online marketingu x Základy online marketingu

Jak se stát YouTuberem x Staň se YouTuberem za 5 minut!

Který název vás zaujal víc? Představte si, že jste vaše cílovka a sepište si více názvů.

Persona neboli ideální zákazník

Na téma ideálního zákazníka se dělají celé kurzy a přednášky. Do začátku stačí, když si personu sepíšete podobně, jako kdybyste tvořili fiktivní postavu do povídky. Najděte fotku, jak by mohl vypadat.

Začněte tím kdo je.

  • Jak se jmenuje?
  • Kolik je mu let? 
  • Je to muž nebo žena? 
  • Je zaměstnaný nebo podniká
  • Co váš ideální klient dělá?
  • Má děti a kolik jich je, jak jsou staří?
  • Nakupuje často?
  • Chodí často ven?
  • Jak se baví? Jaké má koníčky?
  • Je kuřák nebo nekuřák? Kouří IQOS nebo cigarety?
Jak určit personu, ideálního klienta.
Ukázková persona: muž, Adam Novotný, věk 35 let, lokální podnikatel. Adam nabízí tesařské práce. Práce se dřevem ho nejen baví ale i naplňuje. Má syna ve věku 6 let. S manželkou jsou spolu od střední školy. Nejčastěji nakupuje potraviny, pracovní oblečení a dřevo v surové i zpracované formě (prkna, dřevotříska…). Většinu času tráví ve své dílně – provozovně. K večeru chodí s rodinou na pravidelné procházky do lesa. Miluje vůni dřeva a tabákový kouř je mu proti srsti.

Čím víc si personu definujete, tím líp budete vědět pro koho tvořit a psát. Je možné, že person bude víc. Můžete mít pro každý kurz jinou personu.

Určete cíl vzdělávání. Kam chcete své ideální zákazníky posunout? Co je cílem je naučit? Po skončení kurzu je také dobré udělat průzkum, jestli se studenti všechno naučili.

3. Vyberte vhodnou formu online kurzu

Online kurz nemusí být „jen” video. Online kurz je cokoliv, co jde předat digitální cestou. 

Existují různé typy kurzů:

  • video (prezentace s komentářem, webinář, instruktážní video),
  • audio stopa (vzdělávací podcast, čtený text, audio z přednášky), 
  • text (e-mailový kurz, pracovní listy, placené články),
  • kombinace audia, videa a textu (instruktážní video a pracovní listy, prezentace ke stažení a několik přednášek v podobě audio stopy, členské sekce…)

Najděte si cílovou skupinu a porovnejte typy kurzů. Tento průzkum vám řekne, jaký typ je momentálně hit a jaká forma bude vaší personě vyhovovat. Vhodná forma kurzu vychází z persony. Zjistěte si, jestli persona bude mít dostatek času projít celý kurz a přizpůsobte tomu délku celého kurzu nebo jednotlivých lekcí.

Pokud se chystáte natáčet videa a nemáte žádné zkušenosti, přečtěte si náš třídílný seriál Začínáme točit videa:

Studijní scénář

Vybrali jste si formu, která má víc lekcí? V takovém případě přichází na řadu scénář. Sepište si, co v jednotlivých lekcích studenty naučíte a jak bude studium probíhat. Navrhněte si kapitoly, délku kapitol, jejich obsah, čas lekcí…

Scénář odhalí případné mezery nebo nesrovnalosti. Eliminuje případné chyby. Díky scénáři víme, jak kurz bude reálně vypadat a jak bude dlouhý.

4. Pravidlo „Vždycky se něco pokazí”

Vzpomeňte si na Murphyho zákony. Co se může pokazit, se pokazí. Všechno kontrolujte, všechno si hlídejte. Najděte si testery, kteří vám kurz před spuštěním otestují. Oslovte pár lidí a vytvořte testovací skupinu. Nebo aspoň poproste někoho z okolí, jestli kurz otestuje.

Mějte časové rezervy i rezervu sami pro sebe. Počítejte s tím, že se kurz může někde pozdržet. V druhém kole bude online kurz lepší a bude se lepšit každým opakováním.

Většinu chyb odhalí testovací verze. Poučte se z nich. Testujte v dostatečném předstihu, abyste stihli kurz doladit.

5. Použijte chytré nástroje

Přes SimpleShop prodáte audio, video i členské sekce. Pro weby postavené na WordPressu a Miowebu máme plugin, který vám členské sekce zjednoduší! Ušetří vám tisíce za programátora. Vytvoření členské sekce zvládnete sami a jednoduše, díky návodu.

Video kurzy lze prodávat i přes vzdělávací platformy (třeba Udemy, LinkedIn Learning, Seduo…).

Celý rozhovor s Janou Valentovou si můžete prohlédnout zde:

Jak vytvořit online kurz s Janou Valentovou.

Přečtěte si také:

Img_20211004_133902a

Tento článek pro vás napsala Adéla Krčíková – Má na starosti statistiky a marketing. Je pravou rukou naší CEO. Zajímá se o čarodějnictví a duchovno. Občas přinese k obědu zajímavé téma k rozhovoru, kterým se pak baví celá firma. Má nezaměnitelný a výrazný smích.

Máte dotaz nebo se chcete podělit o nějakou zkušenost?
Napište nám, rádi váš příspěvek zveřejníme!

zpět na všechny články

Sdílejte