Prodejci, připravte se! Blíží se „tlačítková novela“.

Tlačítková novela

Tlačítková novela má e-shopům nastavit pravidla. Mají se upravit některé funkce i vzhled e-shopu, aby klient věděl přesně, kdy si zboží závazně objednal a měl také jistotu, že ho dostane.

S tlačítkovou novelou je to jako se základním šachistickým pravidlem. Když sáhnete na šachovou figurku, musíte s ní hrát. Když kliknete na “Objednat”, musíte zaplatit a obdržet zboží. Tato úprava se nejspíš brzy bude týkat také části e-shopů a dalších prodejců, kde se zboží pouze „vystavuje a obrázky mají informativní charakter“

Čemu má zabránit tlačítková novela

1. Obrázek je pouze informativního charakteru = zboží nemusí být doručeno

Také se Vám už stalo, že jste si objednali zboží a e-shop Vám po několika dnech vrátil peníze s tím, že zboží není skladem? Někdy se můžete setkat s tím, že e-shop vystavením zboží pouze vyzývá k podávání nabídek a smlouva je uzavřena, až když prodejce zákazníkovi nabídku potvrdí. Zejména po lednových výprodejích a jiných sklad vyprazdňujících pohromách se stávalo, že zboží najednou nebylo skladem a zákazník své zboží nikdy neobdržel.

Musíte být při procesu nákupu jasně upozorněni, že se zavazujete zaplatit.

Zmíněná novela má tak ochránit zákazníka před větou typu „vystavené zboží je informativního charakteru a prodávající není povinen uzavřít smlouvu ohledně tohoto zboží.“  Všechny prvky (tlačítka), kterými se na e-shopu potvrzuje objednávka, by musely být nově jasně označeny jako „Objednávka zavazující k platbě“, případně podobnou formulaci. Smlouva by byla uzavřena okamžikem kliku na tlačítko a zavazovala by prodejce k doručení objednaného zboží.

Tlačítková novela zabrání chybnému výkladu v obchodních podmínkách e-shopů

E-shop sice nabízí zboží, ale podle obchodních podmínek má zboží pouze informativní charakter. Tomu by měla zabránit tlačítková novela.

2. Zákazník po objednání si zboží nevyzvedne a nezaplatí

E-shopy a prodejci budou změnou textu na tlačítkách vedoucích k nákupu chránit také sebe. Zcela běžně se stává, že zákazník si zboží po objednání nevyzvedne (například u dobírky) a prodejce platí nemalé náklady na dopravu a balné. Po schválení “tlačítkové” novely by zákazník objednáním (kliknutím na tlačítko) uzavřel s e-shopem smlouvu a za objednané zboží by byl povinen zaplatit

Novela chrání nejen zákazníky, ale i e-shopy, protože dává zákazníkovi jasně najevo, že se zavazuje k platbě. 

Nově by se měly podobným způsobem sjednávat a uzavírat smlouvy také po telefonu.

Evropská unie důrazně doporučuje České republice, aby rychle přijala takzvanou „tlačítkovou novelu.“ Jako řádný člen unie se Česká republika zavázala přijmout tuto novelu už v roce 2013, dosud to neudělala a je proti ní vedeno správní řízení. U tlačítkové novely je jisté pouze to, že ji čeští zákonodárci musí urychleně přijmout. Kdy a v jaké podobě začne platit, ale zatím nikdo netuší. 

Naše aplikace SimpleShop je každopádně ve střehu a připravena. Už teď si můžete libovolně změnit text na tlačítku ve svém prodejním formuláři. Inspirujte se třeba naším videonávodem Jak vytvořit prodejní formulář pro e-book.

Přejeme všem, aby Vaše prodeje byly co nejúspěšnější a pro pobavení přidáváme malou ukázku.

Na této stránce můžete být i vy a váš produkt. Máte zájem o rozhovor? Napište nám na info@redbit.cz a my se ozveme zpátky.

Přečtěte si naše další články a rozhovory:

Tento článek pro vás napsal Jan Hamerský. Psal pro zin The Aardvark. Publicistou na volné noze je od roku 2018. Operuje na vlnách FM. Píše pro Frontman, Full Moon a psal pro Finmag. Také si příležitostně střihne reportáž pro Východočeskou televizi.