Prodejci, připravte se! Blíží se „tlačítková novela“.

Tlačítková novela

Tlačítková novela má e-shopům nastavit pravidla. Mají se upravit některé funkce i vzhled e-shopu, aby klient věděl přesně, kdy si zboží závazně objednal a měl také jistotu, že ho dostane.

S tlačítkovou novelou je to jako se základním šachistickým pravidlem. Když sáhnete na šachovou figurku, musíte s ní hrát. Když kliknete na “Objednat”, musíte zaplatit a obdržet zboží. Tato úprava se nejspíš brzy bude týkat také části e-shopů a dalších prodejců, kde se zboží pouze „vystavuje a obrázky mají informativní charakter“

Čemu má zabránit tlačítková novela

1. Obrázek je pouze informativního charakteru = zboží nemusí být doručeno

Také se Vám už stalo, že jste si objednali zboží a e-shop Vám po několika dnech vrátil peníze s tím, že zboží není skladem? Někdy se můžete setkat s tím, že e-shop vystavením zboží pouze vyzývá k podávání nabídek a smlouva je uzavřena, až když prodejce zákazníkovi nabídku potvrdí. Zejména po lednových výprodejích a jiných sklad vyprazdňujících pohromách se stávalo, že zboží najednou nebylo skladem a zákazník své zboží nikdy neobdržel.

Musíte být při procesu nákupu jasně upozorněni, že se zavazujete zaplatit.

Zmíněná novela má tak ochránit zákazníka před větou typu „vystavené zboží je informativního charakteru a prodávající není povinen uzavřít smlouvu ohledně tohoto zboží.“  Všechny prvky (tlačítka), kterými se na e-shopu potvrzuje objednávka, by musely být nově jasně označeny jako „Objednávka zavazující k platbě“, případně podobnou formulaci. Smlouva by byla uzavřena okamžikem kliku na tlačítko a zavazovala by prodejce k doručení objednaného zboží.

Tlačítková novela zabrání chybnému výkladu v obchodních podmínkách e-shopů

E-shop sice nabízí zboží, ale podle obchodních podmínek má zboží pouze informativní charakter. Tomu by měla zabránit tlačítková novela.

2. Zákazník po objednání si zboží nevyzvedne a nezaplatí

E-shopy a prodejci budou změnou textu na tlačítkách vedoucích k nákupu chránit také sebe. Zcela běžně se stává, že zákazník si zboží po objednání nevyzvedne (například u dobírky) a prodejce platí nemalé náklady na dopravu a balné. Po schválení “tlačítkové” novely by zákazník objednáním (kliknutím na tlačítko) uzavřel s e-shopem smlouvu a za objednané zboží by byl povinen zaplatit

Novela chrání nejen zákazníky, ale i e-shopy, protože dává zákazníkovi jasně najevo, že se zavazuje k platbě. 

Nově by se měly podobným způsobem sjednávat a uzavírat smlouvy také po telefonu.

Evropská unie důrazně doporučuje České republice, aby rychle přijala takzvanou „tlačítkovou novelu.“ Jako řádný člen unie se Česká republika zavázala přijmout tuto novelu už v roce 2013, dosud to neudělala a je proti ní vedeno správní řízení. U tlačítkové novely je jisté pouze to, že ji čeští zákonodárci musí urychleně přijmout. Kdy a v jaké podobě začne platit, ale zatím nikdo netuší. 

Naše aplikace SimpleShop je každopádně ve střehu a připravena. Už teď si můžete libovolně změnit text na tlačítku ve svém prodejním formuláři. Inspirujte se třeba naším videonávodem Jak vytvořit prodejní formulář pro e-book.

Přejeme všem, aby Vaše prodeje byly co nejúspěšnější a pro pobavení přidáváme malou ukázku.

Tento článek pro vás napsal Jan Hamerský. Psal pro zin The Aardvark. Publicistou na volné noze je od roku 2018. Operuje na vlnách FM. Píše pro Frontman, Full Moon a psal pro Finmag. Také si příležitostně střihne reportáž pro Východočeskou televizi.