Vlastníte doménu a používáte už řadu let odesílání e-mailů z vlastní domény zdarma pomocí služby G Suite? Zřejmě vám neuniklo, že Google přichází letos se zásadní změnou, která vyžaduje upgrade na Google Workspace.
G Suite umožňoval od roku 2006 odesílání e-mailů z vlastní domény zcela zdarma. Od července 2022 to už nebude možné.
Pro zákazníky, kteří si stihli zajistit G Suite zdarma do roku 2012, přichází nyní dilema, zda službu nově platit nebo jít o dům dál…
Koho změna ovlivní?
Od července 2022 bude tato služba pro většinu firem a organizací zpoplatněná (výjimkou jsou neziskové organizace a vzdělávací instituce).
Zpoplatnění služby ovlivní všechny e-mailové adresy, které:
- Jsou vedené na vlastní doméně (např. @redbit.cz) a k službě G Suite se registrovaly mezi lety 2006 a 2012.
Žádným způsobem vás změna neovlivní, pokud:
- Využíváte služby G Suite a jste nezisková organizace / vzdělávací instituce (přejdete sice pod Google Workspace, ale můžete využívat službu dále zdarma);
- využíváte služby Google Workspace až od roku 2012 nebo později (v takovém případě už za službu stejně platíte :) );
- máte soukromý nebo pracovní e-mail vedených přímo s koncovkou @gmail.com (např. jmeno.prijmeni@gmail.com);
- máte soukromý nebo pracovní e-mail s vlastní doménou, ovšem nepoužíváte pro e-mailovou rozesílku servery Googlu.
Malá pomůcka: jestli také používáte e-mailové servery Googlu, zjistíte zadáním svojí domény zde:
Jaké jsou možnosti?
Nabízí se v této situaci pouze dvě možnosti. První možností je službu využívat nadále, nově však pod názvem Google Workspace jako placenou službu (pro příjemnější přestup k placené službě údajně nabízí Google slevu na první rok).
Na Google Workspace budou uživatelé automaticky postupně převedeni. Tato možnost je samozřejmě nejsnadnější s ohledem na související využití odesílání z vlastní domény, nemusíte už následně nikde nic přenastavovat a můžete fungovat nadále tak, jak jste byli zvyklí.
Druhou možností je přejít do července 2022 k jinému poskytovateli e-mailových služeb.
Na co si dát pozor v případě změny poskytovatele e-mailových služeb?
Se změnou poskytovatele e-mailových služeb se mimo jiné váže i to, v jakých aplikacích máte nastavené odesílání e-mailů z vlastní e-mailové adresy před DKIM nebo SMTP. Ve všech aplikacích, ze kterých odesíláte e-maily pod svým doménovým e-mailem, bude třeba provést nastavení znovu, aby byla rozesílka e-mailů kompletně v pořádku.
Může se jednat například o rozesílání e-mailů z vašeho e-shopu, webu, fakturačního systému nebo e-mailingového nástroje.
Používáte Vyfakturuj.cz nebo SimpleShop?
Máte ve Vyfakturuj.cz nebo SimpleShopu nastavenou vlastní odesílací e-mailovou adresu? Při změně poskytovatele e-mailových služeb by se mohlo stát, že se naše napojení poškodí a e-maily se buď přestanou doručovat, a nebo budou u vašich zákazníků končit ve spamu.
Ve svém účtu si v Nastavení otevřete Nastavení e-mailů a poté Nastavit vlastní odesílací e-mailové adresy, kde si můžete zkontrolovat, zda máte svůj e-mail zadaný nebo využíváte výchozí systémovou adresu. Zde také ověříte, jakým způsobem je napojení provedeno, zda jde o SMTP a nebo DKIM.
Napojení přes DKIM
Máte-li napojení přes DKIM, pak je pouze potřeba zajistit, abyste při změnách v DNS vaší domény nezměnili a nebo nesmazali příslušný TXT záznam, který propojení zajišťuje. Poznáte ho podle toho, že jeho název začíná slovy: webovky._domainkey
. U odesílání pomocí DKIM zároveň nezapomeňte nastavit SPF záznamy.
Napojení přes SMTP
Máte-li napojení přes SMTP, je potřeba ve Vyfakturuj.cz / SimpleShopu nastavit znovu přístupové údaje do Vaší nové e-mailové schránky. U odesílání pomocí SMTP také nezapomeňte nastavit SPF záznamy u vašeho e-mailového serveru.
Při nastavení ve Vyfakturuj.cz / SimpleShopu můžete postupovat podle nápovědy: Odesílání zpráv z vlastního e-mailu.
V případě souvisejících dotazů se neváhejte obrátit na naši zákaznickou podporu.
Přeji vám co nejméně starostí s touto novinou a uvidíme se znovu u dalšího článku nejen z IT prostředí. :)