Cookies 2022 – 10 tipů, jak na ně

Real home workplace, laptop with cup of coffee with cookies on bed with cozy blanket

Provozujete webové stránky? Víte už, co jsou cookies a aktivně je využíváte? Pak byste měli zpozornět. Od 1. 1. 2022 se mění pravidla pro používání cookies. Nesnažte se zákon přechytračit. Tato novela se netýká jen cookies, ale všech možností, jak trackovat cestu návštěvníka.
Sepsali jsme pro vás 10 tipů, jak na cookies. Doporučujeme shlédnout tento webinář Pavla Ungra, advokátky Petry Dolejšové, vývojáře Martina Michálka, specialistu na UX Michala Vojáka a analytika Jana Tichého. Těchto 10 bodů vám pak bude sloužit jako checklist.

1. Souhlas s podmínkami cookies

  • Nesmí být podmínkou, zákazník musí mít svobodnou vůli cookies odmítnout.
  • Souhlas by neměl na stránce překážet.
  • Získejte souhlas předem. Souhlas musí být prokazatelný, odvolatelný a informovaný metodou vrstev (vysvětleno níže, viz. bod 4. Technikálie)

2. Kde informace o cookies najít

  • Poskytněte uživateli dostatek informací pro volbu
  • Mějte o cookies zpracovaný dokument, kde uvedete kdo jste, jaká práva mají návštěvníci webu, jaké nástroje používáte, jaký typ cookies a na jak dlouho ukládáte, jak souhlas odvolat nebo jak ho změnit.
  • Cookies by měly na tento dokument odkazovat.
  • Tento dokument určitě nikde nekopírujte a nechte si ho zpracovat odborníkem

3. Grafické zpracování cookies

  • Žádné vyskakování. Lišta, nebo pop-up, by neměla být agresivní.
  • Volte neutrální barvy. Nejlépe ať je lišta nebo pop-up v barvách vašeho brandu a uživatelsky přívětivý. Neměla by mít výrazné nebo ovlivňující barvy (zelená – souhlas; červená – nesouhlas).

4. Technikálie cookies

  • Tlačítka. Přijmout všechny soubory cookies, odmítnout všechny soubory cookies a upravit cookies.
  • Upravit cookies. Tímto tlačítkem se uživatel dostane do druhé vrstvy, kde si nastaví a uloží, jaké soubory cookies chce ukládat.
  • Zaškrtávací cookies (formou opt-in), návštěvník musí mít možnost zaškrtnout si výběr sám. Tento bod vám zaručí, že souhlas bude aktivní a prokazatelný.
  • Lišta nebo pop-up. Myslete na to, aby cookies ladily k vašemu brandu a nestaly se rušivým elementem.
  • Zavřít cookies. Nesmí chybět křížek pro zavření.

5. Změny pro jednotlivé typy cookies

  • Funkční cookies, informační cookies nebo také technické cookies. K tomuto typu cookies souhlas nepotřebujete, protože se ukládá automaticky a je potřeba o něm návštěvníka informovat.
  • Analytické a preferenční cookies. S těmito dvěma odlišnými typy cookies se musí nově souhlasit.
  • Marketingové a reklamní cookies. Tento typ cookies zůstává beze změny, tedy stále se souhlasem.

6. Záznamy

  • Souhlas s analytickým typem cookies. Pokud dostanete tento souhlas, data máte pouze pro účely statistické. K žádným jiným účelům nesmí být použité.
  • Do podmínek cookies uveďte, jaký typ ukládáte.
  • Data ukládejte až po udělení souhlasu.

7. Právně

  • Podmínky GDPR. Soubor cookies musí splňovat podmínky GDPR.
  • Nechte si text zpracovat právníkem nebo odborníkem.
  • Formulář musí být čistý. Návštěvník musí sám zakliknout jakou chce možnost.
  • Jaké máte práva. Lišta by měla obsahovat informace o právech, nebo na ně odkázat.
  • Kdo bude data zpracovávat a komu se budou předávat,.
  • Jestli data budou použita za účelem analytickým nebo remarketingovým.
  • Soubory cookies mohou být popsány ve Všeobecných obchodních podmínkách.

8. Vzhledově

  • Nedělejte cookie wall. To znamená, podmínky cookies jsou tak velké, že překrývají celou webovou stránku.
  • Vstup jen se souhlasem. Tato varianta je v nesouladu s GDPR, viz. první bod.
  • Cookie lišta by měla být formou opt-in. Nesmí tam chybět možnost „zavřít“ nebo tlačítka, viz. čtvrtý bod.

9. Copywriting

  • Lišta nebo pop-up je první věc, kterou návštěvník uvidí. Cookies mohou zaujmout a měly by zapadat do vašeho brandu, určitě nechcete, aby vám utekla konverze jenom proto, že zákazníka odradily vaše cookies.
  • Napište je vtipně a osobitě. Rozhodně nekopírujte co napsali druzí. Napište si je “jak vám zobák narostl”.

10. Rady do budoucna

  • Data mohou klesat. Změní se způsob měření návštěvnosti webu. Google má pro tento případ nástroj Consent Mode, který doplní chybějící data.
  • Nástroje budou pomalejší, co se zpracování dat týče (až 72 hodin).
  • Udělejte audit webu, ať už svépomocí nebo odborníkem. Udělejte si pořádek v kódech a cookies. Zanalyzujte technické nastavení webu a jestli odpovídá novým podmínkám.
  • Ujasněte si, co se na vašem webu měří a sbírá. Jaká je důležitost těchto dat?
  • Čím dřív, tím líp. Připravte si řešení a začněte testovat. Nová cookies nasaďte na web co nejdřív, nečekejte na nový rok. Myslete na možnost, že nová nastavení nemusí fungovat.

Předně jde o sjednocení s evropskou  legislativou, oproti které je Česká republika pozadu. Tato pravidla ohledně cookies již platí v zahraničí. Další informace najdete na těchto odkazech:

§ 89 odst. 3 zákona č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích
Článek Smartemailingu o novele zákona.
Jak na cookie lištu v roce 2022 od Pavla Ungra a Petry Dolejšové

Přečtěte si naše další články a rozhovory:

Img_20211004_133902a

Tento článek pro vás napsala Adéla Krčíková – Markeťačka se zaměřením na obsahový marketing a SEO. Také se zajímá o esoteriku. Má nezaměnitelný a výrazný smích, podle kterého ji poznáte kdekoliv.

Sdílejte