Nina Moravcová, která stojí za projektem Nejostřejší tužka v penále, je bývalá sociální pracovnice. Po čase se dala na volnou nohu a začala dělat to, co jí baví nejvíc. A to je psaní. Stala se úspěšným copywriterem, na kterého se obrací mladí začátečníci a ptají se jí, jak začít psát. Zároveň je pro veřejnost „odborníkem” díky projektu Kraje pro bezpečný internet.
1. Řekněte nám něco o své cestě ze sociální pracovnice copywriterkou.
Začínala jsem v době covidové. Ve firmě, kde jsem pracovala, jsem byla nucena dělat věci, které jsem nechtěla, a rozhodla jsem se proto, že půjdu radši na volnou nohu a budu se živit sama.
Začala dlouhá cesta a já si při ní sáhla na psychické dno. Měla jsem doma předškoláčka i školáčka, takže sladit dohromady rozjíždějící podnikání, distanční výuku a domácnost bylo náročné. Ale stálo to za to a neměnila bych.
2. Jak Vás ovlivnila pandemie? Odnesla jste si z ní něco dobrého?
„Že horší už to být nemůže.” (smích)
Veškeré záseky, které přijdou, teď už beru s humorem. Zkuste se soustředit v momentě, kdy musíte zvládat distanční výuku, dcerce se zasekne notebook, a do toho vám visí na noze předškoláček, který má neustále hlad. Byl to pro mě takový očistec.
3. Je pro vás práce s klíčovými slovy „klíčová“? Nebo vám to šlo tak nějak samo?
Z počátku jsem se s klíčovými slovy učila pracovat sama. Po čase jsem investovala do školení SEO pro copywritery u Pavla Ungra. A dost mě překvapilo, že ač je on sám odborník na SEO, tak nám copíkům dával během školení často do hlavy, že přemíra klíčových slov škodí. Což se mi líbilo, protože si to myslím taky.
Takže SEO ano, ale aby to logicky zapadalo do článku a aby článek zůstal čtivý.
Je pravda, že jsem kvůli tomuhle přístupu o pár klientů přišla, protože ti chtěli SEO od shora až dolů. Cpát 50 klíčových slov do dvou normostran? Děkuji, ale ne. Takový přístup beru jako nesmyslný, tak jsme se na spolupráci nedomluvili.
4. Využíváte pro psaní víc svou intuici nebo nástroje pro klíčová slova? Jak moc pracujete se SEO?
Využívám víc svou intuici, protože klíčová slova nejsou pro mě zas tak zásadní. Občas využiji Google Ads nebo Sklik, abych měla základní přehled. Většina mých zákazníků už má svojí SEO analýzu zpracovanou. Hlavně píšu tak, aby to mělo hlavu a patu. Klíčová slova tam samozřejmě jsou.
Pokud píšu tematický článek, tak se v něm klíčová slova objevují přirozeně. Je pravda, že mi SEO analýza dává témata ke psaní. Když lidé hledají o čem psát, tak je to dobrý pomocník. Ale neměli bychom se mu podrobovat jako otroci. Vždycky budu psát radši pro lidi než pro stroje.
5. Co byste doporučila začátečníkům, kteří chtějí psát interaktivní články?
Už se na mě několik kolegyň obrátilo, jak začít. :-) Určitě studovat a nasávat informace.
Moje cesta byla taková, že jsem si našla, kdo je v oboru copywritingu odborník, a od toho jsem si nakoupila knížky a školení. Investovala jsem do online i offline školení. Já mám od malička vztah k psaní a miluji češtinu. O to pro mě bylo jednodušší nasávat všechny informace. Potom bylo důležité psát, psát a psát. Teď, když si po letech po sobě přečtu nějaký články, tak si říkám: „Pane bože!” Ale to je prostě vývoj, tomu se nikdo nevyhne.
Všem nováčkům bych ráda vzkázala, aby se nebáli být vidět. Občas si na internetu vysloužíte nějaké hejty. Vždycky se najde někdo, kdo se vás bude snažit pošpinit, ale je to jedno. Pokud máte svůj sen, jděte si za ním, nebojte se toho a nekoukejte na ostatní.
6. Jak jste se dostala k projektu Kraje pro bezpečný internet? Je Vám toto téma blízké?
Do projektu Kraje pro bezpečný internet jsem se zapojila velice dávno, je to už 11 let. Vzniklo to, když jsem po vysoké škole nastoupila do pedago-psychologické poradny jako metodik prevence. Jezdila jsem po školách přednášet dětem, jak se chovat, když budou mít ve škole šikanu. Řešila jsem záškoláctví i neshody ve sborovnách.
Tenkrát, přibližně v roce 2009, nebyla na trhu žádná knížka, která by pojednávala o kyberšikaně. Díky nástupu mobilních telefonů se začala mezi dětmi bohužel dost rozmáhat. Ve spolupráci s Člověkem v tísni jsem napsala příručku o kyberšikaně. Tahle práce mě „proslavila” v mém Plzeňském kraji a začala jsem dělat projekt přímo na téma bezpečný internet. Do projektu se zapojily další kraje a rozšířil se na celou republiku. Dneska jsem externí spolupracovník.
7. Je pro vás tento projekt pořád důležitý?
Je to moje nejsrdečnější spolupráce. I když jsem měla už stokrát chuť s tím seknout. Bezpečný internet je krásný, ale náročný projekt, který po letech už unavuje. Prožila jsem s ním všelijaké životní etapy a mám k němu dlouhodobý vztah. Je pro mě výjimečný a nechci se ho vzdát.
8. Jak jste se dostala k Vyfakturuj.cz a co Vám aplikace přinesla?
K Vyfakturuj.cz jsem se dostala díky copywriterskému kurzu cenotvorby od Romana Věžníka. Zaujala mě finanční vložka od účetní Lucie Krausové o fakturačních systémech. O nějakém fakturačním systému jsem přemýšlela už dřív a díky tomuhle kurzu jsem se rozhoupala. Zásadní pro mě byla informace, jak jsou fakturační systémy výhodné na poměr cena – výkon, jak jsou spolehlivé a co všechno dokáží. Začala jsem zkoumat, narazila jsem na Vyfakturuj.cz a řekla jsem si, že to zkusím, a nelituji. Byl to první pokus, který vyšel.
Pokud mi něco nejde, využívám zákaznickou podporu a jako „fakturační nováček” mohu říct, že systém je velice přehledný. Pokud jsem v něčem natvrdlá, tak vaše podpora mi pomůže úplně v pohodě. Ale pro nováčka je aplikace krásně přehledná.
Na této stránce můžete být i vy a váš produkt. Máte zájem o rozhovor? Napište nám na info@redbit.cz a my se ozveme zpátky.