Webdesignu se věnuji od roku 2016, kdy jsem založil svůj první web, říká Tomáš Hones, marketér s přesahem do webdesignu a SEO

Tomáš Hones SEO a grafický konzultant

Tomáš Hones je marketér s přesahem do webdesignu a SEO. Pracuje s WordPressem a Elementorem. Má zkušenosti se správou sociálních sítí a kompletní prezentací podniků na internetu. Jeho bakalářská práce, která prezentuje vybrané metody optimalizace webu pro vyhledávače a jejich vliv na návštěvnost, byla oceněna prvním místem od hodnotící komise pro studentskou a vědeckou odbornou činnost. Je členem skupiny freelancerů Impuls Marketing, která nabízí komplexní marketingové služby. 

Můžete nám říci něco více o svém podnikání a službách, které nabízíte jako webdesignér a specialista na SEO?

Webdesignu se věnuji od roku 2016, kdy jsem si založil svůj první web zaměřený na skateboarding a snowboarding. Jednalo se o blog, kde jsem sdílel své poznatky s těmito sporty. Později se web vyvinul v nákupního rádce. V tuto dobu se ve mně začal probouzet zájem o SEO. Web jsem neustále ladil, posouval kupředu a vzdělával se. Díky tomu jsem se v SEO zdokonaloval a později vypracoval do fáze, kdy jsem v roce 2019 začal své služby webdesignu a SEO nabízet jako OSVČ. V současnosti pomáhám malým a středním podnikatelům s prezentací na internetu.

Jak si udržujete přehled o nejnovějších trendech v oblasti webdesignu a SEO?

V oblasti webdesignu občas čerpám inspiraci na platformách Behance a Pinterest. Design taktéž pravidelně konzultuji s kolegou grafikem z Impulsmarketing.cz. V SEO je to jiná divočina. Když se člověk věnuje optimalizaci pro vyhledávače, je nutné být neustále ve střehu. Co platilo včera, může být zítra úplně jinak. Člověk by tak měl mít přehled o změnách v algoritmech vyhledávačů a umět rychle reagovat. Každoročně si taktéž rád projdu prezentaci z konference Brighton SEO, která pojednává nejen o trendech v optimalizaci pro vyhledávače.

Exekucni-nemovitosti-navrh-tomas-hones
Ukázka Tomášova grafického designu pro Exekuční nemovitosti

Můžete čtenářům doporučit nějaké zdroje informací, které sám považujete za dobré?

Když jsem s webdesignem začínal, hodně mi pomohla kniha Web ostrý jako břitva od Jana Řezáče. Kniha se zaměřuje na design, ale i samotné procesy. Publikace obsahuje i základy marketingu. V oblasti SEO je těchto zdrojů obrovské množství. Ze zahraničních zdrojů doporučuji již zmíněné přednášky z Brighton SEO. Naopak v České republice se vyplatí sledovat specialistu Pavla Ungra a zkusit jeho školení o SEO.

Jak přistupujete k rovnováze mezi estetikou a funkčností webového designu, když zároveň máte na paměti SEO a uživatelský komfort?

Osobně mám odpor k přehnané stylizaci a snažím se minimalizovat rušivé elementy. Volím spíše jednodušší design a když klient přijde s nápadem, který není ideální a mohl by web poškodit i z pohledu SEO, vždy to s ním konzultuji a popisuji potenciální problémy, které nápad může přinést. Občas klienti chtějí všechno řešit vyskakovacími okny v domnění, že jim to zaručeně pomůže maximalizovat tržby. Je třeba si uvědomit, že v dnešním uspěchaném světě vyskakovací okna návštěvníka webu spíše naštvou. S tím se pojí i negativní vliv na SEO. Samozřejmě nejsem proti vyskakovacím oknům, ale je třeba nejprve plně promyslet jejich účel a následné využití.

Můžete se podělit o nějaké případové studie, kdy váš webdesign a služby SEO významně ovlivnily online prezentaci klienta, pozici ve vyhledávačích nebo růst jeho podnikání?

Například nový e-shop pro galerii s uměleckými díly popartshop.cz po přesunu z původního systému Wix na WooCommerce zaznamenal meziroční nárůst tržeb téměř o 70 %. Částečně na to má vliv nový design, rozšíření produktové nabídky, ale i důraz na možnost filtrování uměleckých děl dle autorů a zaměření na rychlost načítání. Později se na web přidávala možnost pořízení obrazů na splátky, což také pozitivně ovlivnilo objednávky na shopu. Na posouvání e-shopu kupředu stále pracuji. V současnosti se finalizuje NFT sekce, kde umělci budou moci prodávat svá tokenizovaná digitální umělecká díla.

Pop-art-shop-redesign
Ukázka Tomášova grafického designu pro Pop art shop

Jako další příklad mohu uvést jeden z prvních projektů, kdy jsem redesignoval web pro náš rodinný penzion na Šumavě. Cílem bylo vytvořit nový design webu, připravit rezervační systém a samozřejmě SEO. Celý proces realizace a samotné výsledky dokumentuji v bakalářské práci. Ve stručnosti mohu shrnout, že během hlavní letní sezóny meziročně došlo k nárůstu návštěvnosti webu o zhruba 200 %. Stejně tak byl v měřeném období zaznamenán průměrný meziroční nárůst obsazenosti pokojů o 16,4 %.

Jaké jsou nejčastější chyby, kterých se firmy dopouštějí, pokud jde o webový design a SEO, když si snaží web dělat svépomocí? Jak se takovým chybám mohou vyhnout nebo je napravit?

Často se setkávám s tím, že klient si neuvědomuje potenciál kvalitní webové prezentace, a často mu jde jen o to, aby zkrátka nějaký web byl. Jestli mu web přinese tržby, kolikrát ani neřeší. Děje se to především u menších a začínajících podnikatelů. Dnes existuje mnoho nástrojů, kde si člověk může web udělat svépomoci. Bohužel je to celé jen na oko a klient se často spokojí s líbivým designem plným šoupátek, vstupních animací a hromadou interaktivních prvků. Neřeší se tu vůbec ten proces, kdy by návštěvník webu měl například dojít k formuláři a odeslat poptávku. SEO a rychlost načítání webu jsou taktéž odsunuty na druhou kolej.

Z pohledu designu by se firmy a zákazníci měli více zaměřovat na jednoduchý design. V tom je přece ta krása. Důležité je definovat si jasný cíl webu a toho se držet. Nic by se nemělo přehánět a nadměrně kombinovat. A pak je tu nespočet dalších technických věcí na pozadí. Web musí například načítat rychle, aby neodrazoval potenciální zákazníky. To se pojí s kvalitním webhostingem a dalšími optimalizačními kroky.

Co byste jako webový designér a specialista na SEO poradil majitelům malých firem, kteří chtějí zlepšit svou online prezentaci a pozici ve vyhledávačích?

Při návrhu designu webu si stanovte jasné cíle a těch se držte. Je třeba myslet na to, že při návrhu nejde jen o grafický design, ale i o design uživatelského rozhraní, tedy správného rozmístění prvků na webu. V SEO se pro začátek zaměřte na obsah a veďte si blog s kvalitními články zaměřenými na Váš obor. Vyžaduje to však mnoho píle. :)

Pozarni-ochrana-na-jizni-morave-navrh-tomas-hones
Ukázka Tomášova grafického designu pro zdehas.cz

Jak vám při vašem podnikání pomáhá Vyfakturuj? Jaké funkce používáte ve svých projektech nejčastěji?

Hledal jsem systém pro rychlé a snadné vystavování faktur. Nic víc v současnosti nepotřebuji. Díky Vyfakturuj.cz mám fakturu vystavenou za pár vteřin, což je extrémní posun od dob, kdy jsem si faktury vypisoval ručně v excelu. Šikovný je i kompletní přehled o uhrazených a neuhrazených fakturách nebo automatické zasílání upomínek.

Odkazy na Tomáše:

Přečtěte si nějaký další článek, nebo rozhovor:

Untitled design (13)

Martin se stará o strategii sociálních médií, propagaci firmy a natáčení videí. Rád čte chytré knihy, toulá se nejen (velko)městem a rád si povídá s lidmi, poznává nové kultury a povahy a zjišťuje, jak si navzájem lépe porozumět.

Máte dotaz nebo se chcete podělit o nějakou zkušenost?
Napište nám, rádi váš příspěvek zveřejníme!

zpět na všechny články

Sdílejte