Spokojený zákazník Vyfakturuj.cz: Jakub Čižmař, e-mail marketingový mág

Jakub Čižmář

Jakub je jednou z nejvýraznější osobností českého e-mail marketingu. Za jeho zkušenostmi stojí roky tvrdé práce, nadšení, testování. Konzultuje, přednáší a pomáhá nastavovat e-mailingové kampaně velkým i malým klientům. Jakuba jsme blíže poznali na konferencích, kde jsme si nikdy nenechali ujít jeho odborné a přitom lidsky podané přednášky doprovázené množstvím reálných příkladů a ukázek.

Můžeš se nám, prosím, stručně představit?

Ahoj, jmenuji se Jakub Čižmař a jsem konzultant e-mail marketingu na volné noze. Internetovému marketingu se věnuji od roku 2008 a od roku 2014 se specializuji jen a pouze na e-mail marketing.

Jaký byl impuls k tomu, že ses zaměřil právě na e-mail marketing?

E-mail marketing mě od začátku fascinoval. Moc se mi líbily možnosti automatizace, práce s dynamickým obsahem a hlavně – že je to e-mail, tedy něco, co lidem přijde do jejich schránky, kterou kontrolují poměrně často. A zároveň to není až tak invazivní, jako například prodejní telefonát nebo sms.

Nejdříve jsem se sice věnoval více oblastem, konkrétně e-mailingu, obsahovým strategiím a optimalizaci pro vyhledávače, ale samotná poptávka mě donutila velmi rychle mé služby omezit a soustředit se jen na e-mail marketing. SEO specialistů bylo hodně, obsah a copywriting se nabízel také více než dost. E-mailu se ale věnoval málokdo.

Příklad automatizace opuštěného košíku u Ecomailu

Příklad automatizace opuštěného košíku u Ecomailu

Necháváš si posílat e-maily, které jsi sám tvořil?

No jasně 🙂 už z důvodů testování jsem ve všech databázích, které mám na starosti (a mnoha dalších), a vše pečlivě sleduji.

Baví Tě číst je?

Snažím se vždy e-maily vytvářet nebo směrovat tak, aby lidi bavily. Ne vždy se to u všech klientů daří, ale to je jedním z mých hlavních cílů. A jsem rád, že se mi to docela daří “protlačit” a klienti mnohem více investují čas a energii do přípravy zajímavých e-mailů, než tomu bylo před lety.

Pracuješ i na následném vyhodnocení úspěšnosti e-mailových kampaní? Děje se často, že podle toho upravuješ e-maily?

Je to denní chleba. Sledujeme výsledky všech rozeslaných e-mailů a téměř na každém e-mailu něco testujeme a zaznamenáváme si, co to bylo. Podle výsledků se pak snažíme opakovat to, co funguje, a naopak se vyhýbat tomu, co mělo horší výsledky.

Sledování a vyhodnocování je extrémně důležitou součástí e-mail marketingu. A je velmi smutné, jak málo lidí to opravdu dělá.

Pracuje se Ti lépe pro klienta, který s e-mailingem začíná od nuly, nebo pro toho, který už e-maily posílá a potřebuje kampaň upravit, vylepšit, změnit?

Tohle je mi v podstatě jedno. Mnohem důležitější je, jak je klient aktivní a jak je ochoten se do e-mailingu opřít. U některých klientů jsme schopni za pár měsíců rozjet opravdu parádní e-mailing, u jiných nám trvá měsíce udělat drobnou změnu v jejich rozjetém mailingu. Což je opravdová škoda.

Ovšem největší výzva je vždy přijít do projektu, kde e-mailing funguje excelentně tak, jak je. Tam je mnohem těžší něco vylepšit. Ale výzvy já rád :).

Firmy často využívají i jiné kanály online marketingu. Jsi v kontaktu s lidmi, kteří na nich pracují, abyste sladili strategii a styl komunikace?

V drtivé většině ano, v některých případech je to komplikované, zejména, pokud to spravuje nějaká agentura a jede si ve svých zajetých kolejích. Ale většinou (a zejména, pokud mají ostatní kanály na starosti další specialisté) vše kombinujeme tak, aby se kanály navzájem podporovaly a pomáhaly si. Pak to celé funguje ještě mnohem lépe, než každý kanál sám za sebe.

Ukázka newsletteru od Alkoholu.cz

Ukázka newsletteru od Alkoholu.cz

A ještě z jiného soudku… Jaká je podle Tebe ideální dovolená?

Mám rád, když mohu odjet pryč, třeba k moři, nebo na hory, rád v posledních letech jezdím se synem a ženou k moři pod stan. Je to velká změna oproti hotelům, ve kterých spím, když jezdím po konferencích. Každopádně mám rád, když si mohu užít trochu té exotiky, ale zároveň si ráno/večer sednout k notebooku, přečíst si zajímavosti a popřípadě mrknout na nějaký film. Nepatřím k těm, kteří na počítači pracují a o dovolené jej nechtějí ani vidět. Internet, počítač, tablet, mobil… To jsou části mého pracovního i osobního života.

Miluju kombinaci přírody a technologie 🙂

A co práce jako taková, jde stranou, odpočíváš od e-mailingu?

Ne. Obvykle i na dovolené kontroluji, dohlížím, pomáhám a hlavně studuji (jen na dovolené mám většinou čas na to si něco zajímavého v klidu přečíst). Ale jsem rád, když to zůstává v nějakých rozumných mezích, abych nemusel být pořád nervózní a mít špatný pocit z toho, že na mě někdo čeká, až dodělám svou část úkolu.

 

Co se Ti líbí na Vyfakturuj.cz?

Já jsem vystavování faktur prvních 5 let svého života na volné noze od srdce nenáviděl. Přepisovat fakturační údaje do excelu, všechno 3x kontrolovat, jestli jsem někde neudělal chybu, aby nebyl na finančáku problém, postupné zjišťování, jaké povinné informace tam musím přidat a podobně… Pak jsem zkusil Vyfakturuj.cz a od té doby mi fakturace nevadí. Nemusím řešit, co musí na faktuře být, nemusím přepisovat žádné údaje. Systém si vše vyplní sám, faktury vypadají profesionálně a jsou rozšířené o prvky, za které jsem zvláště rád (jako například QR kód pro platbu). Jednoduše plně doporučuji!

Na otázky odpovídal Jakub Čižmař, e–mail marketingový mág.  

Jakub Čižmář a Vyfakturuj.cz

Jakub Čižmář


Na této stránce můžete být i vy a váš produkt. Máte zájem o rozhovor? Napište nám na info@redbit.cz a my se ozveme zpátky.

Přečtěte si naše další články a rozhovory:

Petra Tvrdá
Tento článek pro vás napsala Petra Tvrdá, vedoucí zákaznické podpory Redbit s.r.o.
Nástroje Vyfakturuj.cz a SimpleShop má v malíčku a svědomitě se stará o spokojenost jejich uživatelů. V týmu šíří dobrou náladu nejen ukázkami svého kuchařského umění.